Vanaf morgen 29 juli tot begin september is de Julius Ceasar brug in het Rijnschiekanaal bij Leiden afgesloten voor alle vaarverkeer.
Hierdoor is het vanuit het noorden, voor schepen met een hoogte van > 2,4 meter, niet meer mogelijk om via Leiden en Voorschoten, naar Katwijk te varen. Schepen met een hoogte < 2,4 meter kunnen nog wel via Leiden en Oegstgeest naar Katwijk varen. Omvaren via Gouda, Rotterdam en Den Haag kan ook, maar dat is wellicht een "brug te ver".
Men doet dit naar zeggen in overleg met de beroepsvaart. Wij als WVA en de leden hebben al veel last gehad van alle stremmingen en defecte bruggen de afgelopen maanden. Hierdoor is onder andere de staande mastroute al vele maanden buiten gebruik, waardoor veel zeilende passanten, onze fijne haven dit jaar niet hebben kunnen aandoen.
De VNM (Vereniging Nederlandse Motorbootsport) heeft inmiddels samen met andere belangenverenigingen aan de bel getrokken en onderstaand persbericht doen uitgaan. Het zal naar verwachting voor dit vaarseizoen niet veel verandering meer brengen.
Hou dus voor vertrek de nautische berichten goed in de gaten en kijk bijvoorbeeld op de Waterkaarten app of er bijzondere meldingen zijn op uw geplande route.
Persbericht
Voor onmiddellijke publicatie Datum: 21 juli 2025
Kritieke brug- en sluisstoringen leggen nautische sector Noordwest-Nederland plat
Amsterdam, Nederland – De bruggen en sluizen in Noordwest Nederland vormen momenteel de zwakste schakel in de hele landelijke nautische infrastructuur, met ernstige gevolgen voor de waterrecreatie, de binnenvaart en de regionale economie. De situatie is nijpend door achterstallig onderhoud en recente incidenten, waardoor de bereikbaarheid van vaarwegen ernstig wordt belemmerd en de nautische sector grote schade ondervindt.
De sector slaat alarm over de enorme hinder, onzekerheid en economische verliezen die voortvloeien uit de voortdurende stremmingen en uitval van belangrijke vaarwegen. Voorbeelden hiervan zijn onder meer de langdurige stremming van de Schipholbrug, herstel van de Coenbrug, en recente problemen met de Buitenhuizerbrug en Spaarnespoorbrug. Ook vaarwegen naar en in Zuid-Holland ondervinden frequent verstoringen.
De gevolgen voor de nautische sector zijn ingrijpend: honderden watersporters zitten maandenlang vast, verenigingen zien leden vertrekken, jachthavens verliezen klanten, botenmakelaars en verhuurbedrijven kunnen niet functioneren en charters en binnenvaartbedrijven ondervinden aanzienlijke vertragingen, reputatieschade en omzetverlies. Daarnaast dreigt SAIL 2025 voor duizenden plezierboten niet bereikbaar te zijn via de binnenwateren vanuit het zuiden, en blijven boten uit Duitsland en België weg vanwege onzekerheid over de vaarroutes.
“We kunnen geen kant op — letterlijk én figuurlijk,” aldus de belangenorganisaties Koninklijk Nederlands Watersportverbond, HISWA-RECRON, BBZ, KBN, De Toerzeilers en VNM. “Regulier onderhoud is te lang vooruitgeschoven, en dit is niet het gevolg van overmacht, maar van politieke keuzes en gebrek aan bestuurlijke doortastendheid.”
De organisaties erkennen dat herstel en renovatie van bruggen en sluizen in de regio onvermijdelijk is en nog jaren gaat duren. Ter compensatie van de schade roepen wij op tot onmiddellijke actie en doen voorstellen voor structurele verbeteringen ten behoeve van de sector, waaronder:
De waterwegen vormen een essentiële economische motor voor de regio, goed voor miljarden euro’s aan vrijetijdsbestedingen, transport, botenbouw en diensten (bron). Het is hoog tijd dat de waterinfrastructuur als vitale infrastructuur wordt erkend en dat er snel wordt ingegrepen om de infrastructuur toekomstbestendig te maken en de nautische sector te sparen.
Ondertekenaars: