Op naar de Appelkuiers van Hellevoetsluis

Vol enthousiasme hadden vele WVA-ers zich op 12 januari ingeschreven voor het jaarlijkse Winteruitstapje. Het inschrijven verliep vanaf exact 18.00 uur via de onvolprezen WVA-website. Binnen 25 minuten na openstelling van inschrijven was het evenement al volgeboekt. Gelukkig kon de activiteitencommissie vanwege enkele afvallers uiteindelijk een deel van de mensen die op de wachtlijst waren gekomen toch een plaatsje verschaffen. Op 16 februari om 08.30 verliet de luxe touringcar met 49 WVA-ers aan boord het Weteringpark.

De activiteitencommissie had ook dit jaar weer fantastisch weer besteld en gekregen. 

De appelkuiers!

Er waren ons vooraf al appelkuiers beloofd, maar niemand wist wat dit waren. Nou uw verslaggever kan vertellen: Ze waren heerlijk!

20180216-005-ps

Onder het genot van een heerlijk kopje koffie werd het gezelschap ingedeeld in meerdere groepen. 's-morgens stond het droogdok Jan Blanken op het programma.

Hellevoetsluis is tegenwoordig een watersportcentrum aan het Haringvliet. Hellevoetsluis is gedurende driehonderd jaar een belangrijke marinehaven geweest. Het was vroeger de uitvalsbasis voor zeeslagen van onze helden zoals, Michiel de Ruyter, Maarten Harpertsz. Tromp, Cornelis Evertsen en Piet Heijn. Deze mannen hebben Nederland historische roem gebracht. Pas in 1932 is de marine naar Den Helder verhuisd.

20180216-001-ps

De Buffel op de voorgrond van het havenaanzicht.

Droogdok Jan Blanken

Wie had er ooit van Jan Blanken gehoord? Oei! Dat is toch wel een misser eerste klas. De Marine had voor het onderhoud van haar schepen behoefte aan een dok. Jan Blanken heeft in opdracht van Napoleon Bonaparte het droogdok gebouwd. De bouwperiode liep van 1798 tot 1822. Het is een uniek amfitheaterachtig ontwerp, waarbij gebruik werd gemaakt van de indertijd nog aanwezige eb en vloed. Initieel werd een enorme stoommachine ingezet om het water uit de dokken en uit de omliggende ondergrondse grachten te pompen. Het marineschip de Eurodice was het eerste marinefregat dat hier werd gedokt.

20180216-088-ps

 Het onderhoudsdok. Achter de deuren ligt het tweede dok.

 20180216-020-ps

 De WVA-ers gingen getooid met stoere helmen ondergronds. Zij zijn om het gehele droogdok heen gelopen.

20180216-017-ps

Het droogdok bestaat uit twee compartimenten. In het achterste gedeelte (het timmerdok) werd nieuwbouw van schepen en groot onderhoud gepleegd. Het eerste deel (het kieldok) was en is nog steeds voor onderhoud in gebruik. 

Sinds de restauratie van 1998 vindt het dokken weer opnieuw plaats. Er zijn vanaf dat moment al wel 200 schepen drooggezet.

Schipdeur

Een unieke vinding was de schipdeur. Een compleet varende tapstoelopende deur, die in de afsluiting van het dok wordt gevaren. Door deze schipdeur vol water te laten lopen wordt het dok volledig afgesloten van het buitenwater.

20180216-029-psInspectie van de schipdeur!

Aardig om te weten, op basis van de goede ervaringen in Hellevoetsluis, heeft Jan Blanken tussen 1812 en 1822 een tweede vergelijkbaar droogdok gebouwd en wel in Den Helder. 

Fortezza

In het historische pompgebouw van het droogdok is tegenwoordig het restaurant Fortezza gevestigd. De activiteitencommissie had hier een voortreffelijke lunch voor ons geregeld.

20180216-036-ps

Na afloop van de lunch is er in het lente zonnetje een mooie groepsfoto gemaakt.

20180216-078-ps

Kazerne Haerlem & Verdedigingswerken

Vanwege het rijke marine verleden is er een grote kazerne met bijbehorende verdedigingswerken in Hellevoetsluis gevestigd. De kazerne Haerlem en de bijhorende verdedigingswerken. De kazerne is tegenwoordig het onderkomen van de scouting.

 20180216-045-ps

Eén van de 24 centimeter kanonnen.

 

20180216-049-ps

De stellingmonden van de Maas en het Haringvliet.

De Buffel

Ramschip de Buffel heeft zijn voorlopig laatste rustplaats in Hellevoetsluis gevonden. Het schip was direct na de bouw al een fiasco. Het heeft in haar bijna dertigjarige gebruik van 1868 tot 1896 slechts één schip geramd en dat was nog een eigen schip ook.

Het grootste deel van haar werkzame leven, van 1896 tot 1974 heeft dit schip als logementsschip gefungeerd. Minimaal één van de stoere WVA-marinemannen heeft indertijd nog aan boord van dit schip wachtgelopen en logement gehad. Wat een bofkont!

20180216-060a-ps

De buitenkant van de Buffel is hard aan groot onderhoud toe. Het ijzeren dek roest enorm onder het teakhout. De binnenkant van het schip is al fantastisch gerestaureerd.

 

20180216-076-ps

Het vertrek van de Commandant.

20180216-067-ps

Wie zou hier niet willen aanschuiven voor de maaltijd?

Helaas

Ook aan deze mooie dag kwam weer een einde. Onze buschauffeur heeft ons allen om 18.15 uur weer veilig bij het Weteringpark afgeleverd.

Alle batterijen zijn weer opgeladen, na deze prachtige dag is iedereen weer volop in de mood voor het nieuwe vaarseizoen. Het kan niet snel genoeg beginnen.

Wij denken dat wij namens alle Hellevoetsluisgangers spreken, als wij zeggen: "Activiteitencommissie het was weer fantastisch geregeld. Hartelijk bedankt!"

Hanny & Albert Remmelts