Op maandag 13 juni 2022 was het weer zover. Wij mochten weer een week lang havenmeester zijn op de mooie WVA haven. Zondagmiddag thuis om 13.00 uur nog naar de mooie Formule 1 overwinning van Max Verstappen in Azerbeidzjan gekeken en vervolgens snel naar de haven gereden. Wij doen de havendienst samen en wonen en slapen dan de hele week op onze eigen boot in de haven. Na de overdracht van onze voorganger Jos, en na de overnachting op de boot ging onze dienst op maandag om 08.00 uur van start.
De eerste drie dagen op de haven was het druk met eigen leden, maar zonder passanten. De eerste betaling die ik als havenmeester mocht ontvangen was €15,00 parkeergeld van een teruggekomen vakantieganger voor de autostalling in onze berging. En er kwam een lid een nieuw WVA vaantje kopen.
Tussendoor was het veelvuldig druk met koffie en thee drinkers en met afwassen. Veel leden waarderen het koffiedrinken ten zeerste, de kunst is om andere leden hier ook bij te betrekken. Wij willen het "Wij gevoel" toch creëren. Op woensdagmorgen kon ik even snel naar de zeilmaker om iets voor onze boot op te halen. Gelukkig kan Hanny op dit soort momenten de brug ook prima bedienen.
Grappig om te vermelden is dat er een jong stel langs kwam fietsen en stopten om even naar de fietspomp te vragen. Kennelijk komen zij ieder jaar een keer langs met dezelfde vraag. U zou er geld voor moeten vragen vertelden zij. Mijn antwoord was "geef maar een tientje" ,maar dat was ook niet de bedoeling. Vrolijk fietsten zij weer verder. “Tot volgend jaar!”
Een oudere dame zat met haar moeder op het bankje buiten de haven een uur te wachten op een afspraak met een tandarts. Zij kwam vragen of zij in verband met de hitte en om uitdroging te voorkomen een kopje koffie konden kopen. Dat is uiteraard niet de bedoeling, maar gezien de omstandigheden streek de havenmeester de hand over zijn hart en dankbaar voor de koffie deed de dame drie euro in het drankenpotje.
Tijdens het met de haventelefoon in de zak over de haven lopend bleken de batterijen van de WVA telefoon snel leeg te lopen. Daan, onze havencommissaris, leverde de volgende dag direct nieuwe oplaadbare batterijen voor beide toestellen af. Tevens heeft Daan voor mooie nieuwe grote Nederlandse vlaggen voor in de vlaggenmast gezorgd. Verder hebben Daan en Panc de al lang in de doos wachtende nieuwe handendroger in het (dames) toilet geïnstalleerd en aangesloten. Dat leverde direct al jaloerse blikken op van een van de heren, die aan 'zijn kant' ook zo’n ding wilde.
De voorraden voor koffie, thee, koelkast en dergelijke werden na hun terugkomst in de haven keurig aangevuld door Hans en Margreth, onze bevoorradingscommissie. Na gebruik van de vuilwaterpomp ontstond opeens een vieze stank in de sanitair ruimte van de Lis. Ton die op de haven aanwezig was trok direct zijn overall aan en loste het euvel snel op.
Een van de avonden heeft de commissie, inclusief ondergetekende, die nadenkt over de vervanging van het clubschip een hele warme donderdagavond in de Lis vergadert. Ook hier zijn weer positieve stappen gemaakt.
Een trotse opa kwam met zijn kleinzoon Thijs van vierjaar. Thijs keek vol interesse naar de brugbediening, wat zou hij dat graag doen! Misschien een havenmeester in de dop?
Zaterdagmiddag lag er een grote scoutinggroep in de zwaaikom, zij konden wegens de feestelijkheden bij Woubrugge niet doorvaren naar het Braassemermeer, dus werd er volop in de zwaaikom gezwommen.
Gedurende de week heb ik weer een aantal van onze nieuwe leden leren kennen. Ook het aanspreken van onbekenden die naar een boot lopen wordt gewaardeerd. Even controleren of diegene wel de eigenaar van die boot is, of toestemming heeft om er mee te varen wordt zeer gewaardeerd. Je zou zelf toch ook niet willen dat een ander er met jouw boot vandoor gaat.
Het bedienen van de brug voor de bewoners en voor onze eigen leden die dagtochtjes gaan maken gaat vaak continu door. De lunchpauze van 12.30 uur tot 13.00 uur vliegt voorbij, je moet je best doen om tussen die tijd even te kunnen eten. Zeker als men nog net voor 12.30 uur of voor 18.30 uur aan komt varen en door de brug wil. Het lijkt wel of sommige leden en zeker ook bewoners er een sport van maken om precies de grenzen van de openingstijden op te zoeken. Het zijn voor de havenmeester lange dagen van 08.00 uur tot 18.30 uur en dat 7 dagen achter elkaar. En we zijn allemaal vrijwilligers. Je krijgt boze gezichten als je de brug dan niet open doet. Het is ook enkele keren voor gekomen dat de avondhavenmeester keurig om 22.00 uur naar huis gaat en dat er daarna nog boten de haven in willen. Helaas hebben zij dan pech. De volgende ochtend komt men dan alsnog de haven in stuiven. Het is opvallend dat sommige bewoners af en aan varen en vele keren per dag, ongeduldig, door de brug heen en weer gaan. Het aantal brugbedieningen in zo’n week is ontelbaar.
Een enkele keer vergat ik in alle hectiek om de bomen van de brug omhoog te doen. Wat resulteerde in aanzwellende groep fietsers en wandelaars. Na excuses aan hen maken was alles weer okay.
Het was ondanks het prachtige weer een rustige week qua passanten. In totaal hebben 9 boten 17 overnachtingen bij ons doorgebracht. Er werd ook weinig gevaren in de Heimanswetering. Zou de dure dieselolie hier een oorzaak van zijn? Je bent er met een motorboot op het ogenblijk al snel €7,50 per motor-uur aan kwijt (±3 liter per uur a €2,30 per liter.) De vele stremmingen van de bruggen in onze omgeving helpen ook niet echt mee.
Wij deden de havendienst samen, dat is wel heel praktisch. Een van ons tweeën deed de brug open en de ander pakte de passant dan aan bij de aan hem toegewezen ligplaats. Een praatje maken met de passanten wordt vaak ook heel erg op prijs gesteld. Vrijwel iedereen die onze haven bezoekt stelt dat zeer op prijs. De Flyer voor passanten wordt hooglijk gewaardeerd. En ook de Havengids en de “Vaarbewaarkaart” vinden gretig aftrek, ook de Duitse versie. Je moet ze als havenmeester wel even geven.
De passanten die komen zijn zonder uitzondering vol lof over onze haven, onze faciliteiten en over de mooie omgeving bij het Weteringpark en de Herenhof. Van onze mooie leenfietsen werd ook dankbaar gebruik gemaakt. Net als van de wasmachine en de wasdroger. Het fijt dat men veilig achter het hek ligt geeft ook een goed gevoel.
Iedere avond werden wij keurig afgelost door de avondhavenmeesters. Sommigen zijn er al om half zeven, wat heel fijn is. Andere komen in ieder geval voor zeven uur. Het is fijn om te ervaren dat iedereen deze taak met enthousiasme oppakt en er zijn eigen invulling aangeeft.
Na de overdracht aan de havenmeester van aankomende week en na een vrij stille (Vaderdag)zondag met een beetje minder weer hebben wij nog snel pizza’s op de boot laten bezorgen. De avondhavenmeester zat op zijn post en wij gingen naar huis. Met de vuile havenwas (handdoeken, theedoeken en dergelijke) uit de Lis voor in onze wasmachine. Snel met de auto naar Leimuiden en om 20.00 uur weer genieten van de volgende Formule 1 overwinning van Max Verstappen in Canada.
De havenmeesters van afgelopen week en tevens de bemanning van de Calypso,
Albert en Hanny Remmelts
20 juni 2022