Dat is de wijze raad van Bas den Braven van de KNRM. De locatie van Les Pointeurs in Alphen aan den Rijn was al vroeg op de avond gevuld met een grote groep geïnteresseerde WVA’ers. Onder de WVA leden bevinden zich meerdere redders aan de wal (donateurs) die de KNRM een warm hart toedragen.
Het werd een zeer geanimeerde avond. Bas die schipper op de reddingboot van Dordrecht is geweest, is een doorgewinterde KNRM-veteraan en een begaafd spreker. Zonder overdrijven vertelt hij de ins en outs van De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De wortels van de KNRM stammen uit 1824, na de ramp met het schip “De Vreede”.
Zo'n 30 zeer geïnteresseerde WVA’ers.
Het werd een avond met realistische verhalen en adviezen voor ons als watersporters. Er werd aandacht besteed aan de uitgebreide en moderne vloot van de KNRM. Ook werd duidelijk, dat niet alle moderne technologie geschikt is voor een Reddingboot op zee. Dat was één van de missers bij het ontwerp van een bepaald type schip. Om Bas zijn woorden te citeren “Probeer op een slingerende reddingboot in golven van 10 meter hoogte maar eens op de F12 toets van een aanraakscherm te drukken. Dit achter een bureau bedachte concept bleek op zee niet te functioneren.
Tijdens de recente stormen met windkracht 10 of meer (Ciara en Dennis) oefenen de vrijwilligers op zee, terwijl wij thuis bij de kachel zitten. Ook werd duidelijk dat bepaalde schepen te klein zijn om voldoende gasolie mee te kunnen nemen voor de vaak urenlange tochten op zee. 6 uur heen en 6 uur terugvaren voor een reddingsactie is geen uitzondering.
Wat velen niet weten is, dat er 5 huisartsen in Nederland zijn, die bij nacht en ontij beschikbaar zijn om telefonische adviezen te geven aan gewonden en opvarenden met medische problemen op schepen, waar ook ter wereld. Dit gebeurt via de Radio Medische Dienst van de KNRM. En, de volgende morgen is de bewuste huisarts weer paraat voor zijn eigen patiënten.
Naast verhalen over de reddingsacties en hulpacties werd er ook veel aandacht besteed aan het voorkomen van problemen aan boord.
De gratis KNRM-app op je smartphone is een heel mooi middel van de KNRM om met één druk op de knop om assistentie te vragen. Op het moment dat je belt, worden direct jouw gps-coördinaten doorgegeven, opdat hulpverlening snel en adequaat op de juiste locatie gegeven kan worden. Deze app is al door meer dan 40.000 watersporters op hun telefoon geïnstalleerd.
Bij dit onderwerp van Redvesten zoals Bas het steevast noemt is uitgebreid stil gestaan. Vroeger werd het dragen van een reddingsvest gezien als iets voor mietjes. Tegenwoordig vindt men het stoer staan.
Pas bij kleine kinderen met luiers wel enorm op. Een kind met luier en zwemvest of reddingsvest aan wordt veelal de dupe van een droge luier. Deze heeft veel drijfvermogen en laat het kind met het hoofd onder water gaan in plaats van anders om. Heel belangrijk is om de kruisbanden goed vast te maken. Als deze niet vast zitten, glijdt de drenkeling tijdens de redding zo uit het redvest.
Jolanda wilde graag als mascotte voor de vereniging op treden door het reddingsvest te demonstreren. Met een luide explosie van het patroon werd het vest in no time opgeblazen en kreeg Jolanda een gigantische omvang. Heel duidelijk is nu, dat een jas over een reddingsvest problemen zal geven in plaats van redding. De jassen van tegenwoordig zijn sterk, dus wordt het lichaam ingedrukt. Voorwaar geen pretje!
Reddingsvest in normale, veilige situatie.
Zo ziet een opgeblazen reddingsvest inclusief Jolanda eruit!
Om ongeveer 22.00 uur werd deze avond afgesloten met de demonstratie van het reddingsvest.
Op tafel lagen er vele brochures met informatie over de KNRM, maar ook met goede adviezen over veiligheid aan boord en veiligheid onder het varen. De kleine KNRM reddingsboot was ook aanwezig en werd voorzien van enkele donaties.
Onderstaande cijfers zijn op 21 februari 2020 geactualiseerd.
Voor meer KNRM informatie:
KNRM website:
Actueel overzicht van laatste KNRM acties:
Hieronder staat de link naar de KNRM presentatie van 19 februari 2020:
KNRM Presentatie 19 februari 2020
Uw verslaggever:
Albert Remmelts