Draag nooit een jas over uw RedVest!

Dat is de wijze raad van Bas den Braven van de KNRM. De locatie van Les Pointeurs in Alphen aan den Rijn was al vroeg op de avond gevuld met een grote groep geïnteresseerde WVA’ers. Onder de WVA leden bevinden zich meerdere redders aan de wal (donateurs) die de KNRM een warm hart toedragen.

20200219-006-ps

Het werd een zeer geanimeerde avond. Bas die schipper op de reddingboot van Dordrecht is geweest, is een doorgewinterde KNRM-veteraan en een begaafd spreker. Zonder overdrijven vertelt hij de ins en outs van De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De wortels van de KNRM stammen uit 1824, na de ramp met het schip “De Vreede”.

20200219-008-ps

 Zo'n 30 zeer geïnteresseerde WVA’ers.

Realistisch

Het werd een avond met realistische verhalen en adviezen voor ons als watersporters. Er werd aandacht besteed aan de uitgebreide en moderne vloot van de KNRM. Ook werd duidelijk, dat niet alle moderne technologie geschikt is voor een Reddingboot op zee. Dat was één van de missers bij het ontwerp van een bepaald type schip. Om Bas zijn woorden te citeren “Probeer op een slingerende reddingboot in golven van 10 meter hoogte maar eens op de F12 toets van een aanraakscherm te drukken. Dit achter een bureau bedachte concept bleek op zee niet te functioneren.

Oefenen 

Tijdens de recente stormen met windkracht 10 of meer (Ciara en Dennis) oefenen de vrijwilligers op zee, terwijl wij thuis bij de kachel zitten. Ook werd duidelijk dat bepaalde schepen te klein zijn om voldoende gasolie mee te kunnen nemen voor de vaak urenlange tochten op zee. 6 uur heen en 6 uur terugvaren voor een reddingsactie is geen uitzondering.

Wat velen niet weten is, dat er 5 huisartsen in Nederland zijn, die bij nacht en ontij beschikbaar zijn om telefonische adviezen te geven aan gewonden en opvarenden met medische problemen op schepen, waar ook ter wereld. Dit gebeurt via de Radio Medische Dienst van de KNRM. En, de volgende morgen is de bewuste huisarts weer paraat voor zijn eigen patiënten.

Preventie 

Naast verhalen over de reddingsacties en hulpacties werd er ook veel aandacht besteed aan het voorkomen van problemen aan boord.

  • Ga voorbereid het water op, zorg voor goed onderhoud aan schip en technische installatie. En zorg voor relevante reservematerialen.
  • Verstopte dieselfilters en een vervuilde dieselolietank komen helaas steeds meer voor sinds de overgang naar biodiesel. Neem de nodige voorzorgmaatregelen om dit te voorkomen; tank schone diesel, voeg een acticide toe aan de diesel, vervang uw filters regelmatig.

KNRM Helpt app

De gratis KNRM-app op je smartphone is een heel mooi middel van de KNRM om met één druk op de knop om assistentie te vragen. Op het moment dat je belt, worden direct jouw gps-coördinaten doorgegeven, opdat hulpverlening snel en adequaat op de juiste locatie gegeven kan worden. Deze app is al door meer dan 40.000 watersporters op hun telefoon geïnstalleerd.

20200220-001-ps 

Reddingsvesten

Bij dit onderwerp van Redvesten zoals Bas het steevast noemt is uitgebreid stil gestaan. Vroeger werd het dragen van een reddingsvest gezien als iets voor mietjes. Tegenwoordig vindt men het stoer staan. 

Pas bij kleine kinderen met luiers wel enorm op. Een kind met luier en zwemvest of reddingsvest aan wordt veelal de dupe van een droge luier. Deze heeft veel drijfvermogen en laat het kind met het hoofd onder water gaan in plaats van anders om. Heel belangrijk is om de kruisbanden goed vast te maken. Als deze niet vast zitten, glijdt de drenkeling tijdens de redding zo uit het redvest.

Geen jas over uw reddingsvest doen!  

Jolanda wilde graag als mascotte voor de vereniging op treden door het reddingsvest te demonstreren. Met een luide explosie van het patroon werd het vest in no time opgeblazen en kreeg Jolanda een gigantische omvang. Heel duidelijk is nu, dat een jas over een reddingsvest problemen zal geven in plaats van redding. De jassen van tegenwoordig zijn sterk, dus wordt het lichaam ingedrukt. Voorwaar geen pretje!

20200219-012-ps

 Reddingsvest in normale, veilige situatie.

20200219-018-ps

 Zo ziet een opgeblazen reddingsvest inclusief Jolanda eruit!

Om ongeveer 22.00 uur werd deze avond afgesloten met de demonstratie van het reddingsvest. 

Op tafel lagen er vele brochures met informatie over de KNRM, maar ook met goede adviezen over veiligheid aan boord en veiligheid onder het varen. De kleine KNRM reddingsboot was ook aanwezig en werd voorzien van enkele donaties. 

Enkele kengetallen van de KNRM

Onderstaande cijfers zijn op 21 februari 2020 geactualiseerd.

  • 45 Reddingsstations met opgeleide en geoefende reddingbootbemanningen, 24 uur per dag inzetbaar.
  • 45 locaties: Nederlandse kust, Waddenzee, IJsselmeer, Markermeer, Randmeren, Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen.
  • 75 reddingboten.
  • 1.500 vrijwilligers.
  • 101.548 donateurs.
  • 2.458 keer uitgevaren in 2019.
  • 4.258 personen gered in 2019.
  • 715 RMD medische consulten in 2019.

Voor meer KNRM informatie: 

KNRM website:

KNRM Website

Actueel overzicht van laatste KNRM acties:

KNRM: Meest recente acties

Hieronder staat de link naar de KNRM presentatie van 19 februari 2020: 

KNRM Presentatie 19 februari 2020

Uw verslaggever:
Albert Remmelts